Her Hafta Bir Kitap Projesi - 1.Hafta "Küçük Prens"

3 Mayıs 2010 Pazartesi

Merhaba,

İlk kitabımın "Duygu Yolculuğu" olacağını söylemiştim ama Duygu Yolculuğunu yarılasam da bitirdiğim kitap "Küçük Prens" oldu.

Küçük Prens Fransız yazar ve pilot Antoine de Saint-Exupéry'nin 1943'te yayınlanmış olan en ünlü romanı. Çocuk kitabı olarak bilinen bu kitap, çocuk kitabı olmaktan çok uzak ve hatta şöyle söyleyeyim; bir çocuğum olursa bu kiatabı 18 yaşından önce okumasını istemezdim. Son derece duygusal ve insanı üzüyor. Ben 2-3 defa başlamış ama bir türlü bitirememiştim, kısmet bugüneymiş. Çok kısa, içerisinde yazarın kendi çizimleri de var, bir oturuşta bitirilebilir bir kitap; hem de mutlaka okunmalı. Çocukluğa dair ama daha çok büyüyünce unutulan çocuk bakış açısına dair; manasız çabalarımızın manasız sonuçlarına dair; her okunuşta farklı anlamlar çıkarılacak bir eser. Şöyle bir notta var "Küçük Prens" ile ilgili ki okurken benim bile çok derinlerde kalmış "milliyetçilik" kanımda bir kıpırdanmaya sebebp oldu;
Kitapta Küçük Prens'in yaşadığı asteroidi (B612) bulan bir Türk astronomdur. Hatta bu astronom asteroidi uluslararası bir kongrede anlatır. Fakat fesli kafası ve doğulu giysilerinden dolayı kimse onu dinlemez, ama bir Türk diktatörün kıyafet devrimi yapıp herkesi Avrupalı gibi giyinmeye zorlamasından sonra aynı astronom bu defa modern kıyafetlerle kongreye katılır ve herkes ikna olur.Mustafa Kemal Atatürk'ü bir diktatör ve yanlış yolda olarak tanıtan bu satırlar yüzünden uzun yıllar Türk okuyucusu kitabı sansürlü okudu. Yine bu yüzden kitap, eleştirilere maruz kalabileceği gerekçesiyle 2005 yılında ilköğretim öğrencilerine önerilmek üzere hazırlanmış olan 100 Temel Eser arasından çıkarıldı.
Bir diğer not ise, kitaptakiyle benzeşen bir kayboluş ile ilgili;
Dünya çapında çok okunan ve çok sevilen bu kitabın yazarı Saint Exupéry, kitabı yazdıktan altı yıl sonra Le Petit Prince adlı bir uçakla keşif uçuşu yaparken Akdeniz üzerinde kaybolur ve bir daha kendisinden haber alınamaz. Fransa'da çok sevilen Küçük Prens'in resmi 50 franklık banknotların üzerine basılmıştır.
(Bu para üstüne resim basma olayına başka bir mevzu, "uçan kaz"ın resimleri de İsveç'te paraların üstüne basılmış."Uçan Kaz" da ne olaki diyenlere; buyrun link)

Sonuç olarak Küçük Prens mutlaka okunması gereken çok sevimli ve bir o kadar duygusal bir kitap ama kesinlikle bir çocuk kitabı değil.

2 yorum:

Azura dedi ki...

Bu kitap gerçekten çom güzel ve çok ayrı bir yere sahip benim için!

"Geceleri yıldızları izlersin. Benim yaşadığım yarde her şey o kadar küçük ki, sana gezegenimi gösterebilmem imkansız. Ama böylesi daha iyi. Çünkü içlerinden birinde benim yaşadığımı bileceksin. Hepsini seveceksin. Hepsi senin dostun olacak. Ve sana bir hediyem var...Yıldızlar, başka başka insanlara farklı şeyler ifade ederler. Bazıları için sadece gökyüzünde titreyen ışıklardır. Yolcular içinse, bir rehberdirler. Bilim adamları için fikir kaynağıdırlar. Şu benim iş adamı içinse zenginlik. Ama herkes için sessizdirler. Sen hariç...Geceleri gökyüzüne baktığında, yıldızlardan birinde benim yaşadığımı ve orada gülüyor olduğumu bileceksin. Bu yüzden sana sanki bütün yıldızlar gülüyormuş gibi gelecek. Bütün dünyada yalnızca senin gülen yıldızların olacak...Ve üzüntün geçtiğinde – çünkü zaman bütün acıları iyileştirir- beni tanıdığına memnun olacaksın. Daima benim dostum olarak kalacaksın. Benimle birlikte gülmek isteyeceksin. Ve zaman zaman, sadece bunun için gidip pencereyi açacaksın... Gökyüzüne bakarken güldüğünü gören arkadaşların buna çok şaşıracaklar. Sen de onlara: “Ah, evet, yıldızlar beni hap güldürürler” diyeceksin. Onlar da senin deli olduğunu düşünecekler..."

widfara dedi ki...

azura, kitabın burası gerçekten çok üzücü ama ya. hala içimi sızlatıyor :(((