Neden Vejetaryen Oldum ve WoMEN Dergisi'nin Şubat Sayısı

12 Şubat 2014 Çarşamba


"Balık da mı yemiyor?"

Hayatımda en çok cevaplamak zorunda kaldığım sorulardan biri bu sanırım :)

Biliyorsunuz Gökhan, yani eşim, 5 senedir vejetaryen. Eş durumundan ben de vejetaryen varsayılıyorum yıllardır. Ne zaman bu konu gündeme gelse akıl almaz çoklukta ve çoğu zaman anlamsız soruya maruz kalıyoruz. Zamanında yoga ile ilgili o kadar çok anlamsız soruya cevap vermek durumunda kalmıştım ki bir daha bu konuda konuşmayacağıma yemin etmiştim. Hemen hemen aynı şeyi vejetaryenlikle ilgili de yaşamaya başlayınca aklıma geldi bir röportaj fikri... Türkiye'de yaşayan vegan ve vejateryenlere yaşadıkları zorlukları, en büyük önyargıları ve hayatlarına nasıl devam ettiklerini sordum.

Dergimiz bu ay yine çok ama çok güzel!
WoMEN Dergisi Şubat sayısı çıktı, bu ay vejetaryenlik/veganlık üzerine yoğunlaştık.
Mehtap Tüysüz, İstem Fer, Gökhan Babal, Özlem Kepenekçi, Emir Alan ve Merve Hançerlioğlu ile yaptığımız röportajda Türkiye'de vegan/vejetaryen olmanın zorluklarını konuştuk.
Parsifal Vejetaryen Restaurant & Cafe üzerine olan yazımız ise hepimizin ağzını sulandırdı.
Vegan beslenme üzerine diyet menüleri, yemek tarifleri ve çok daha fazlası WoMEN Şubat sayısında!

Mutlaka okuyun, okutturun! Bundan sonra kimse "Balık da mı yemiyorsun?" demeyecek :)

Peki ben neden vejetaryen oldum?

Ağustos ayında babama akciğer kanseri teşhisi koyuldu. (Büyük hücreli akciğer kanseri, adenokarsinom) Bu kötü haberi aldığımızdan beri çok araştırıyor, çok okuyorum. Kanser nedir ve neden kanser oluyoruz? Neden ilaçlar yeterince işe yaramıyor ve bu hastalıktan nasıl kurtuluruz?

Tüm okuduklarımdan çıkardığım sonuç şu: beslenme kanser hastalığında en önemli etmenlerden biri. Hem hastalığın ortaya çıkmasında, hem de hastalıkla savaş sürecinde. Ve yine kanserle savaşta tüm oklar şuna işaret ediyor ki son 20-30 yıldır geliştirdiğimiz beslenme alışkanlıkları bizi hasta ediyor ve hayvansal gıdalar aslında söylendiği kadar faydalı değiller.

Çok basit bir mantık var, vücudumuzun fonksiyonlarını doğru şekilde yerine getirebilmesi için pH seviyesinin "Alkali" yani bazik olması gerekiyor. Ancak "modern" beslenme, "batı" türünde denen beslenme vücudumuzun sürekli asit hale getiriyor ki sporsuz ve stresli hayatımızın buna etkisi de oldukça büyük. Beyaz şeker, karbonhidrat, doymuş yağlar ve hormonlu hayvansal gıdalar... Sağlıklı olduğu için yediğimiz kırmızı et, aslında bizi hasta ediyor.

Konuyu biraz toparlayayım;

Vejetaryen oldum çünkü;

1- Sağlığım için: Dağda bayırda koşa oynaya taze çimenle beslenen bir inek ya da koyunun eti belki zararlı değildir ama günümüz koşullarında hiç bir "et"in doğal ya da organik olduğuna inanmıyorum. Sadece et değil, hayvansal tüm gıdalar için de aynı durum geçerli. Vücudumu sürekli asidik yapan ve pankreasımı yoran zararlı proteinlere ihtiyacım yok. ( Zaten uzun zamandır pasketaryenim, tavuk eti denen ne idiği belirsiz şeyi de evime sokmuyorum uzun zamandır. Yediğim köfteyi de yemesem de olur :) )

2- Hayvanların eziyet görmesine tahammül edemiyor olmam: Et endüstrisi sistematik bir şekilde hayvan katliamı yapıyor. Kurban Bayramlar"ında "kan akıtmak" için toplu katliam düzenleniyor. İçim elvermiyor artık. Bir ineğin soframa gelene dek patates gibi yetiştiriliyor olmasına dayanamıyorum.

3- Vejetaryenlerin sürekli "aptal" olmakla itham ediliyor olması: İlginçtir ateizme yaklaşmamın sebebi de "din"den çok "dinci"lerdi. Vejetaryen olmadan çok evvel de etyemez bireylerin haklarını savunmayı görev bilmiştim kendime. Yaptığım bu röportaj sırasındaki araştırmalar ve et yiyenlerin et yemeyenlere verdiği tepkiler kararımı kesinleştirdi; artık bir vejetaryenim.

Talesemi minör hastası olduğum için vücudum ne kadar müsade edecek buna bilemiyorum. (Ancak hayatımın en yüksek hemoglobin sayısına, ömrümün en az kırmızı et tükettiğim zamanında ulaşmış olmam beni gelecek konusunda umutlandırıyor)

Röportajımız oldukça uzun olduğundan kısa bir bölümü dergide, tamam ise sitedee yayınlandı. Linkler altta, okuyun okutturun.

WoMEN Şubat Sayısı - http://womendergisi.com/subat-2014/

Özel Dosya: Vejetaryen/Vegan Beslenme - http://womendergisi.com/ozel-dosya-vejetaryenvegan-beslenme/

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Çok faydalı bir yazı olmuş. Bu komik sorulardan bıkan bir vejetaryen olarak, bu yazının omnivorları bilinçlendirmesini umuyorum :)